Oona ja mä osataan kyllä yllättää :) Mä olen aina tiennyt etten osaa ohjata Oonaa poispäin-käännöksissä, mutta tänään mulle vasta selvis että missä vika piilee. Ennen olen näyttänyt pelkästään vastakkaisella kädellä, jolloin Oona on pyörinyt mun jaloissa ja kysellyt että minne mennään. Nyt Jaakko neuvoi mua ensin lähettämään koiran puoleisella kädellä koiran eteen päin ja sen jälkeen käyttämään vastakkaista kättä. Ja tämähän toimi! Olipa hienoa huomata miten mä kehityn, tuo koira nyt on ollu jo ties kuinka kauan hyvä tai lähes erinomainen. On aivan mahtava ohjata koiraa vaikealla radalla kuin toinen huutaa vieressä "loistaa, hienoa", siinä on itselläkin jo aivan erilainen fiilis ohjata ja Oonakin reagoi ihan eri tavalla. Tänään Jaakon rata oli "vain" 37 estettä pitkä ja mehän Oonan kanssa tahkottiin se sitten loppuun asti. Viimeisenä oli puomi ja Jaakko tokas alastuloskontaktilla, että hienostihan se ottaa ne. Eilen nimittäin Oona näytti huonointa mahdollista työskentelyä kontakteilla.

Yhteenvetona tästä viikonlopusta:
* Palkkaa koira AINA suorituksen päätteeksi, vaikka koira menisikin väärin, koira ei koskaan ole syyllinen vääriin estevalintoihin
* Harjoittele sylkkäreitä ja pois päin käännöksiä, ne on kiva osata ennen kisoja, eikä harjoitella kisaradalla
* Vaihda kontakin palkka kehuihin, jotta koira oppii oikeasti oman paikkansa, eikä kaipaa sitä namia enää sieltä kädestä
* Liiku, ennakoi, luota siihen koiraan. Jokaisen esteen luokse ei tarvitse mennä näyttämään
* Me ollaan taitavia, hyviä ja täydellisiä :)

Eiköhän siinä ollut jo pääpiirteittäin asioita, joita mun on hyvä miettiä Oonan kanssa treenatessa. Oli kyllä niin antoisa viikonloppu, ei voi muuta kuin kiitellä Jaakkoa!